čtvrtek 11. září 2008

Co se na základní škole neučí, ale mělo by


Že jsou základní školy často jen nesmyslné věznice pro nezletilé, ví dnes bohužel kdejaké malé dítě. Místo praktických věcí, zdravého psychického růstu a umění samostatně jednat a myslet se učí násilí, šikaně, ignoraci, sebeblokádám, podvodu a biflování dat, které nepotřebuje a které si již podle základů biologie a psychologie ani nemůže trvale zapamatovat. Že po odchodu z této instituce není dítě vůbec připraveno na život, to ví kdejaký teenager. To, že právě tyto chybějící informace společně s mnohdy otřesnými zážitky z něj činí otroka systému, nezdravou bytost civilizace, si ale uvědomí až nemnohý dospělý.

Napadlo mě začít diskuzi, která by mohla vést až k požadavku na vládu upravit učivo základních škol, a která by ověřila, zda jsme schopni se shodnout na tom, co jsou to vlastně základní lidské a tím i občanské potřeby v oblasti vzdělání. Možná bych si pak nemusel připadat jako sadista, když přispěju na vybudování podobných škol v Africe...
Začínám tedy seznam předmětů, o kterých dodnes nemohu uvěřit, že se na základních a následně středních školách v rámci povinné výuky neučí. Možná budete překvapeni také. Některé části jsou na oko prezentovány během tzv. občanské nauky a jiných verzí tohoto systémového vyučovacího předmětu. Ministerstvo školství je přehlíží s odkazem na to, že základní školy mají pouze spolupovinnost výchovy a že podstatná část leží na rodičích. Jak víme, tohle v dnešní společnosti takhle nefunguje, rodiče sami často tyto dovednosti neovládají, protože byly vychovávány podobně, což opět podporuje otrocký systém společnosti, ve se kterém zoufalí jedinci bití abstraktním "osudem" snaží zajistit si základní obživu a pro nedostatek času následují jako ovce své vůdce. Jako jediné se o částečnou výuku těchto základů pokouší tzv. waldorfské školy, které neustále musejí odolávat pokusům o to, aby byly zrušeny. Ani ty je však pokud je mi známo dostatečně nenaplňují.

Předměty základní školy zdravé společnosti - proč se stále nevyučují?:

1) Základy první pomoci, ke které má občan i zákonnou povinnost a jenž by zabránila zbytečným úmrtím a ublížením na zdraví, včetně pozdějšího častého a opět zbytečného odporu, jaký pak vzniká vůči tělesným tekutinám a krizovým situacím, takže pak daný člověk nejen neumí pomoc poskytnout, ale navíc má zábrany se o to alespoň pokusit

2) Základy sebeobrany, umožňující vyhnout se zbytečnému násilí, vzdělání v jednoduchých technikách které umožňují odvrátit násilný střet, a modelech chování, se kterými se každý může setkat

3) Základy sebepoznání, umožňující zorientovat se ve vlastních pocitech a talentech, nabýt potřebné sebevědomí a naučit se rozhodovat, což je potřeba i k oné tak často jmenované "volbě budoucího povolání", na kterou ZŠ údajně připravují

4) předmět Státní systém, který by poskytl žákovi přehled o institucích státu, jejich smyslu a fungování; žákovi by vysvětlil, na jaké instituce se má obracet, potřebuje-li buď naplnit svou zákonnou povinnost (kterou si nevybral a často o ní neví!) nebo chce-li se realizovat jako plnohodnotný svobodný občan a ne jako batole neschopné chůze a s plnými plenkami u zadku, jak tomu většinou bývá

5) skutečná Občanská nauka, která by měla připravit děti na to, co to znamená být občanem svého státu a vzdělala ho v jeho povinnostech a právech jakožto občana daného státu (a nadřazené unie či federace)

6) Základy pohybu, ve kterých by byl žák vzdělán v základních principech a druzích pohybu fyzických těl/es i energií, místo aby byl nucen provádět často nebezpečné a ve výsledku spíše kaskadérské kousky a výkony, které není třeba vždy schopen bez chybějící průpravy celistvě pojmout; třeba by se pak nemuselo říkat "sportem ku trvalé invaliditě" nebo že teenager holt neumí ovládat své tělo a je tedy normální, když se zmrzačí...

7) Základy symbiózy, které by žáka vzdělaly ve vzájemných vztazích v přírodě a částečně i společnosti a ukázaly, jaký má účel vzájemné soužití se vším, čeho je součástí - místo nefunkčních základů ekologie, které se občas ve školních rozvrzích objevují

8) Jaký by měl být další předmět? Napište ho prosím do komentářů, později z vašich návrhů zkusíme společně vytvořit kompilát...

Dalibor Novák, DiS.

2 komentáře:

M. Edit řekl(a)...

Rada by som prispela k tomuto naozaj výbornému nápadu a názoru. Predmety by mohli byť ešte: Výchova k uvedomelému stravovaniu, kde by sa žiaci učili o potravinách, odkial, ako sa k nim dostávajú, prakticky by molhi pestovať v skleníku ovocie a zeleninu, z ktorej by mohli uvariť niečo. vysvetliť význam BIO potravín, poukázať na to, odkial pochádzajú napr.mrazené kuracie nugety aby sa žiaci sami rozhodli či chcú niečo také jesť, alwbo nie. pracovať na osobnom jedálníčku každého žiaka, na základe napr. krvnej skupiny, a podobne. naučiť sa variť a pripravovať jedlá v súlade s prírodou a človekom.

Ďalej: komunikačné základy a riešenie medziludských vzťahov a konfliktov. k čomu by som pripojila aj základné vedomosti a praktické skúsenosti z oblasti psychológie osobnosti.

Tvorivé hodiny, kde by žiak sám rozhodol, či chce malovať, tancovať, alebo nechce. vyjadriť svoje pocity inou ako slovnou formou a nechať to na deti, ako to vyjadria.
...

Zuzana řekl(a)...

odkazuji na publikaci "Co se ve škole neučí", která je zdarma je stažení jako e-kniha na www.ebookforum.cz.
Zuzana Klofátová